Svar till Lindstrand - Timråmoderaterna står rakryggade i tågblåsten

Ewa Lindstrand har i en kommentar till Kenneth Westbergs debattartikel om järnvägen genom Timrå ifrågasatt hur jag, som deltog i enhälligt kommunstyrelse beslut i maj 2009, nu kunnat ändra uppfattning och inte längre förordar E4-alternativet.

Svaret är enkelt. Jag vill att Timrå ska fortsätta att utvecklas till en kommun som inbjuder till trivsamma boendemiljöer, välordnade bostadsorter och med glada och mysiga grannar. Jag vill inte att det rakt igenom de centrala delarna ska dras en 200 m bred järnvägskorridor. Inte heller kan jag med öppna ögon acceptera att en kilometerlång bred viadukt, högt över Timrådalen, ska byggas därför att sossarna vill ha ett resecentra i omedelbar anslutning till brf Örnen. Om Hilbert Isacsson med glimten i ögat  föreslagit ett Goekboele Railway Traffic Centre vid Gökbölesjöns norra strand , hade jag förstått ironin. Men sossarna menar ju allvar med Erikshjälpen!

Vid de samtal jag hade med Kenneth Westberg kring hans ev medlemskap i (M) var region-och järnvägsfrågorna viktiga. Jag fick klart för mej på vilket dramatiskt sätt E4-alternativet för all framtid skulle skapa ett ogästvänligt Timrå. Aldrig tidigare hade viadukten över Timrådalen eller hundrameters korridoren förts på tal. Kommunstyrelsens beslut var ett tunnelalternativ. Jag inser nu att enbart de krav som Trafikverket har på högst 1%-iga stigningsvinklar omöjliggör en tunnellösning.

Ewa, jag har inte sovit, men hur var det med din närvaro i Bergeforsparken. Uppfattade du inte svaret på hur järnvägsbeslutet tagits? För övriga stod det klart att det var ett politiskt beslut. Det gick inte att missförstå

Översiktsplanen består ju inte av järnvägen allena. Massor av viktiga och intressanta ställningstaganden väntar. Därför är samrådsarbetet viktigt. Timråborna har chansen att tycka  till om samhällsutvecklingen. Men, som framgått av ”en säker källa” i ST, så kommer järnvägsavsnittet att dras bort. Egendomligt, därför att ett sånt beslut kan bara kommunstyrelsen ta. Ett sånt beslut visar på en förakt för Timråbornas engagemang, som jag inte trodde vara möjligt i ett modernt, upplyst, demokratiskt samhälle.

Tony Anderson
Ordf i Timråmoderaterna

 


Kommentarer
Postat av: Henrik Ö

2011-02-11 @ 20:25:02
Postat av: Henrik Ö

Hej!

Va bra att ni driver på i denna fråga. Helt klart ska järnvägen gå enligt moderaternas förslag.

tuff tåget...

2011-02-11 @ 20:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0