Resecentra till varje pris

Det är förvånande att läsa Ewa Lindstrands replik i ST 25:e januari. Trots att hon deltog i mötet i Bergeforsparken har hon uppenbarligen inte förstått att den massiva kritiken främst riktar sig mot järnvägsförslaget (avsnitt 8.1 i planförslaget). Vid detta möte och vid de övriga jag deltagit i har svaret på frågan ”vem har föreslagit E4-sträckningen” varit ”det är ett politiskt beslut”.

Om detta inte var korrekt, varför då inte begära ordet och vederlägga beskedet? Det räcker inte att bara vara lekamligt närvarande på mötena, man måste vara andligt närvarande också, annars förlorar man helheten och trovärdigheten!

 Ewa Lindstrand vet att jag, tillsammans med mina vänner i de socialdemokratiska föreningarna i Fagervik, Sörberge, Bergeforsen och Vivstavarv, redan 2004 kritiserade förslaget med järnvägen genom tätorterna. De mer än 600 personerna, som deltog i de öppna mötena, kommer säkert ihåg. Vi redovisade våra synpunkter till Regeringen, Länsstyrelsen, Timrå kommun, Banverket och arbetarekommunen. Från arbetarekommunens ledning möttes våra synpunkter med bitande ilska. Tige i församlingen var beskedet. Resecentra till varje pris var mottot.

 Det hedrar Tony Andersson (M) och de andra i kommunstyrelsen att ändra sitt ställningstagande om järnvägen med resecentra vid Erikshjälpen! För min del insåg jag , på våren 2009, att förutsättningen för detta bl a var den 40 m höga och kilometerlånga  himmelska viadukten över Timrådalen. Varför nu, Ewa Lindstrand,  kritisera dina politikerkollegor i kommunstyrelsen för beslutet 2009. Det känns lika onaturligt som att kritisera riksdagsledamöterna idag för att inte kärnkraften avvecklades före 2010. Förutsättningarna har ändrats. Inga, förutom den socialdemokratiska kommunledningen, ser idag några finesser med en tunnel genom centrala Timrå. Nää, åt skogen med järnvägen!

 Förklara för oss hur man på mindre än 1000 m ska kunna lyfta spåret 40 m när det behövs 4000 m för detta. Förklara hur man ska undvika störningarna för Östrandsfabriken när järnvägstunneln ska korsa färskvattentunneln från älven. Förklara också för de mer än 600 husägarna varför de ska tvingas få sina fastigheter inlösta och, som löken på laxen, dessutom få betala en kraftig reavinstskatt på försäljningen. Förklara för oss Timråbor varför (s) nu plötsligt vill dra ur järnvägsavsnittet ur översiktsplaneförslaget.

Det är respektlöst mot oss Timråbor, när Ewa Lindstrand inbjuder landshövdingen för att guida honom om E4-alternativet, utan att med ett ord informera oppositionen vare sig om inbjudan eller om besöket. Det går inte att agera hur enkelspårigt som helst, även om man råkar vara kommunstyrelseordförande i Timrå!

 Kenneth Westberg (M)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0